Minister Crevits wil tegen eind dit jaar 1.000 ambassadeurs ‘Lekker van bij ons’

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits heeft vandaag 2 nieuwe ambassadeurs voor ‘Lekker van bij ons’ bezocht. Zo zijn er al bijna 250 ondernemingen van winkels over cafés en restaurants tot landbouwers en producenten die het label ‘Lekker van bij ons’ gekregen hebben. Zij promoten lokale Vlaamse producten van boer tot burger. Minister Crevits wil iedereen die met lokale voeding en Vlaamse producten bezig is, stimuleren om ambassadeur te worden. Tegen het einde van dit jaar moeten er minstens 1.000 ambassadeurs zijn.

“Begin juni hebben we met 31 partners een charter voor de toekomst van de voedingsindustrie ondertekend. Een van de acties is het meer zichtbaar maken van lokale voeding en ambassadeurs voor onze lokale Vlaamse producten. Vandaag zijn er al bijna 250 ambassadeurs voor lokale voeding. Dat gaat van cafés en restauranthouders, winkeliers, tot landbouwers en producenten. Voor het einde van dit jaar willen we minstens 1.000 ambassadeurs. Het momentum is er, mensen hebben de lokale producten (her)ontdekt. Dat moeten we volop promoten.” – Vlaams minister van Voeding Hilde Crevits

 

Elke dag worden in Vlaanderen producten van grote klasse gemaakt. De passie waarmee landbouwers en verwerkers van lokale voeding werken, staat ook garant voor een uitmuntende kwaliteit. Samen met 31 organisaties heeft Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits dan ook een charter afgesloten om lokale voeding meer te promoten en zo de afstand tussen boer en burger te verkleinen. De voorbije maanden hebben de Vlamingen volop de hoevewinkel en lokale boer (her)ontdekt. Dat momentum moeten we vasthouden.

 

De volledige Vlaamse voedingssector – van primaire productie tot kleinhandel; van verwerking tot de korte keten en de horeca – schaarde zich voor het eerst achter één sterk gemeenschappelijk doel: blijvende aandacht voor onze lokale voeding en lokale Vlaamse producten. Lekker van bij ons wordt door deze partners actief onderbouwd via een waaier van concrete acties op het vlak van marketing, promotie en opleiding. Vier bedoelingen staan voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons.

 

Voor het einde van dit jaar minstens 1.000 ambassadeurs ‘Lekker van bij ons’

Eén van de meest in het oog springende acties is het ambassadeurschap ‘Lekker van bij ons’. Overal in het straat- en winkelbeeld verschijnt het label ‘Lekker van bij ons’. Een label dat staat voor lokale productie, kwaliteit, duurzaamheid, innovatie, passie en uiteraard een uitmuntende smaak. Ondertussen hebben al 239 ondernemers het label ‘Lekker van bij ons’ gekregen. Het gaat om 91 landbouwers/producenten, 91 bedrijven in de voedingsverwerking, 38 handelaars en 19 horeca ondernemers. In West-Vlaanderen zijn 67 ambassadeurs, in Vlaams-Brabant en Brussel gaat het om 57 ambassadeurs, in Oost-Vlaanderen 53 ambassadeurs, in Antwerpen zijn er 33 ambassadeurs en in Limburg tot slot gaat het om 29 ambassadeurs. Voor het einde van het jaar willen we minstens 1.000 ambassadeurs verspreid in Vlaanderen.

 

Onderverdeling per sector:

Landbouw/producenten: 91 ambassadeurs (38%)

Verwerking: 91 ambassadeurs (38%)

Handel: 38 ambassadeurs (16%)

Horeca: 19 ambassadeurs (8%)

 

Onderverdeling per provincie:

West Vlaanderen: 67 ambassadeurs (28%)

Oost-Vlaanderen: 53 ambassadeurs (22%)

Vlaams Brabant + Brussel: 57 ambassadeurs (24%)

Antwerpen: 33 ambassadeurs (14%)

Limburg: 29 ambassadeurs (12%) 

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.