Tewerkstelling, duurzaamheid en internationalisering belangrijke voorwaarden voor strategische transformatiesteun

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Op voorstel van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits worden de voorwaarden om als bedrijf Strategische transformatiesteun te kunnen ontvangen aangescherpt. Om in de toekomst nog in aanmerking te kunnen komen moeten de investerings- en opleidingsplannen een belangrijke bijdrage leveren aan de creatie of verankering van jobs, de verduurzaming van bedrijfsprocessen en de internationale positie van de onderneming.

“Bedrijven die een grote vernieuwing doen en daarbij ook opleidingen voor hun personeel moeten organiseren, kunnen daar steun voor krijgen. Het gaat om een belangrijke versterking van het economisch weefsel in Vlaanderen. De voorwaarden voor die steun scherpen we wel aan, men moet meer impact realiseren en de steun moet beter aansluiten bij de beleidsprioriteiten en de relanceplannen.” - Hilde Crevits  

 

Bedrijven die grote investerings- en opleidingsprojecten uitvoeren in het kader van een vernieuwing binnen het bedrijf, kunnen daarvoor onder bepaalde voorwaarden steun krijgen van Vlaanderen. Die steun is mogelijk voor kmo’s en grote ondernemingen. De steun bedraagt 8% voor investeringen en 20% voor opleidingen met een maximum van 1 miljoen euro per aanvragende onderneming. Om de steun meer gericht te maken en de maatschappelijke impact voor Vlaanderen te verhogen, scherpt Vlaams minister van Economie Hilde Crevits de voorwaarden om in aanmerking te komen verder aan. Voortaan zullen alleen nog die strategische projecten in aanmerking komen die doorslaggevend  en belangrijk zijn voor onze economie.

 

Extra jobs creëren of duurzaam verankeren

De impact op de tewerkstelling wordt een belangrijkere voorwaarde voor iedere vorm van strategische transformatiesteun. Dit zorgt ervoor dat de toegekende steun steeds een duidelijke maatschappelijke meerwaarde zal hebben voor Vlaanderen. Ondernemingen komen enkel nog in aanmerking voor steun indien ze bijkomende tewerkstelling realiseren of via het project zorgen voor de verankering van aanzienlijke tewerkstelling in Vlaanderen.

 

Duurzaamheid en internationalisering

Daarnaast moet een steunaanvraag in de toekomst ook voldoen aan de minimale vereisten op het vlak van ecologische en sociale verduurzaming én internationalisering. Bedrijven moeten ook groener worden en acties ondernemen op het vlak van klimaat, energie of materialenverbruik. Bij verduurzaming gaat het ook over het nemen van concrete maatregelen op het vlak van ‘werkbaar werk’. De bedoeling is dat werknemers langer en meer tevreden aan het werk gehouden kunnen worden. Zo zijn ondernemingen ook meer weerbaar voor wijzigende omstandigheden. Ten slotte wordt bij een strategische transformatiesteun ook verwacht dat de onderneming haar internationale afzetmarkten verruimt.

 

Als het strategisch transformatieproject niet wordt uitgevoerd volgens de aanvraag en goedkeuring, en dus niet voldaan is aan de voorwaarden, dan wordt de steun teruggevorderd.

 

Enkele cijfers over strategisch transformatiesteun

Strategische transformatiesteun werd in 2013 in het leven geroepen om ondernemingen die grote innovaties uitvoeren te ondersteunen. Sinds 2013 werden 444 dossiers goedgekeurd voor een totaalbedrag van 290 miljoen euro. 153 miljoen euro gaat om investeringssteun, 124 miljoen euro gaat om opleidingssteun. In 2021 is 28 miljoen voorzien in de begroting voor STS-projecten.

 

 

Jaar

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Ingediend

20

81

102

119

94

81

89

53

Ontvankelijk

20

81

102

119

94

81

89

51

Goedgekeurd

0

52

61

107

73

54

54

43

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.