Minister Crevits wil vrouwelijk ondernemerschap een ‘boost’ geven

Publicatiedatum

Auteur

Liese Vleirick-Lecluyse

Deel dit artikel

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits lanceert ‘Dag van de vrouwelijke ondernemer”. De afgelopen 10 jaar zijn er een pak vrouwelijke ondernemers bijgekomen. Toch is slechts een derde van alle ondernemers vrouwelijk. Uit studies blijkt dat er verschillende redenen zijn waarom vrouwen minder ondernemen. Het tekort aan vrouwelijke rolmodellen is daar één van. Vrouwelijk ondernemerschap is nochtans goed voor de economie. Vrouwelijke ondernemers zorgen voor jobcreatie met focus op een goede work-life balans en die ondernemingen gaan minder snel failliet.

In Vlaanderen zijn er 416.484 zelfstandigen, 141.532 of 34% daarvan zijn vrouwen. 10 jaar geleden waren er 355.614 zelfstandigen, waarvan er 115.327 vrouw waren. Er zijn dus op 10 jaar tijd ruim 26.000 vrouwelijke ondernemers bijgekomen, een stijging van 22,7%. Bij de starters zien we dat er meer vrouwen een eigen zaak opstarten dan 10 jaar geleden, maar dat het aantal mannelijke starters nog sterker is toegenomen.

Tabel aantal zelfstandigen in Vlaanderen

 

Man

Vrouw

Totaal

Toestand op 31 december 2018

 

 

 
 

274.952

141.532

416.484

Aandeel in totaal aantal

66%

34%

 
       

Toestand op 31 december 2008

     
 

240.287

115.327

355.614

Aandeel in totaal aantal

68%

32%

 

 

Tabel aantal starters in Vlaanderen

 

Man

Vrouw

Totaal

Toestand op 31 december 2018

 

 

 
 

21.676

12.250

33.926

Aandeel in totaal aantal

64%

36%

 
       

Toestand op 31 december 2008

     
 

15.661

10.273

25.934

Aandeel in totaal aantal

60%

40%

 

 

Uit de werkbaarheidsmonitor zelfstandige ondernemers blijkt dat meer dan 9 op de 10 vrouwelijke ondernemers met plezier en gemotiveerd aan het werk is. Ze kunnen ook beter dan mannen werk en privé combineren.

Om vrouwelijk ondernemerschap een boost te geven, heeft Vlaams minister van Werk Hilde Crevits een oproep gedaan om een ‘Dag van de vrouwelijke ondernemer’ in het leven te roepen. Dat deed ze op de uitreiking van de WOMED-award, de prijs voor onderneemster van het jaar. Uit een studie van de Universiteit Antwerpen vorig jaar blijkt dat er verschillende redenen zijn waarom vrouwen minder ondernemen. Nochtans is vrouwelijk ondernemerschap goed voor onze economie. Vrouwen zorgen voor jobcreatie met focus op een goede balans tussen job en privé en ondernemingen met vrouwen aan het hoofd gaan minder snel failliet.

Ook uit een enquête van Unizo bij 540 vrouwelijke ondernemers blijkt dat er nog meer initiatieven nodig zijn om vrouwelijk ondernemerschap te ondersteunen. 

VLAIO werkt op dit moment aan een nieuwe aanbesteding ondernemerschap die van start gaat tegen de zomer. Dat gaat over het stimuleren en ondersteunen van ondernemerschap door verschillende partners de komende 4 jaar. Bij het selecteren van de diensten zal aandacht voor vrouwelijk ondernemerschap één van de focuselementen zijn. De Vlaamse regering zal over de toewijzing een beslissing nemen na het paasreces. 

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “Vrouwelijke ondernemers hebben meer aandacht voor de balans tussen werk en privé, ze gaan minder snel failliet en ze groeien sneller. Niets houdt ons tegen om nog meer vrouwen te laten ondernemen. Toch zijn er nog drempels, te weinig rolmodellen, tekort aan vrouwennetwerken en bijvoorbeeld faalangst. Ik wil het vrouwelijk ondernemerschap een ‘boost’ geven. Met een dag die volledig in het teken staat van het vrouwelijk ondernemerschap, willen we alvast de focus meer op vrouwelijke ondernemers plaatsen.”

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.