5 partnerschappen voor meer kinderopvang via bedrijven

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Vlaams minister van Gezin Hilde Crevits en minister van Werk Jo Brouns willen bedrijven stimuleren om te investeren in extra kinderopvangplaatsen voor hun werknemers. Ze lanceerden daartoe in november vorig jaar een projectoproep. Ondertussen werden 5 projecten geselecteerd. De projecten zijn partnerschappen van enerzijds organisaties die bedrijven kunnen bereiken en anderzijds organisatoren van vergunde kinderopvanginitiatieven. Met dit proefproject willen ministers Crevits en Brouns meer opvangplaatsen realiseren, ouders meer flexibiliteit bieden, en hen meer kansen bieden om aan de slag te gaan (of te blijven). De projecten beogen in een eerste fase een 200-tal kinderopvangplaatsen via deze weg te creëren en lopen tot en met medio 2025.

“Het niet vinden van kinderopvang horen we nog te vaak als reden om niet aan de slag te gaan. Door bijkomende plaatsen te creëren via bedrijven willen we meer mensen kansen bieden op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het aanbieden van kinderopvang via deze weg ook een extra troef voor werkgevers om nieuw personeel aan te trekken of om de huidige medewerkers aan de slag te houden.” – Vlaams minister van Werk Jo Brouns

 

“We zien dat er nog groeimogelijkheden zijn in het uitbreiden van kinderopvang via bedrijven. Daarom lanceren we een nieuw model waardoor het voor bedrijven aantrekkelijker is om te investeren. Op die manier investeren we verder in kwaliteit, in beschikbaarheid van plaatsen en in de mensen die werken in de kinderopvang.”, - Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits

Kinderopvang in een bedrijfscontext bestaat vandaag al: de wetgeving voorziet nu al de mogelijkheid om zelf bedrijfsopvang te organiseren. Maar de toepassing blijft veelal beperkt tot grote ondernemingen die over voldoende ruimte, expertise en middelen beschikken om zelf een grote investering te doen in een eigen crèche. Vlaams minister van Gezin Hilde Crevits en minister van Werk Jo Brouns lanceerden daarom in november 2023 een oproep om bedrijven die mee willen investeren in kinderopvang voor hun medewerkers te ondersteunen via een innovatief model.

Met dit nieuwe model investeren bedrijven per plaats die zij willen reserveren in een netwerk van vergunde kinderopvanginitiatieven voor baby’s en peuters. Werknemers kunnen zo een plaats in de buurt kiezen, en de investeringen van bedrijven worden gebruikt om extra capaciteit te creëren. Dit innovatieve model verlaagt de drempel voor bedrijven om te investeren in kinderopvang voor hun medewerkers, creëert kwalitatieve plaatsen én biedt ouders meer keuze en flexibiliteit.

 

Vijf innovatieve partnerschappen

Vijf partnerschappen, bestaande uit organisaties die ondernemingen bereiken én organisatoren van vergunde kinderopvang, werden geselecteerd om proeftuinen “werk-kinderopvang” op te zetten. Deze proeftuinen hebben samen de ambitie om ongeveer een 200-tal kinderopvangplaatsen via bedrijven te creëren. De projecten gaan deze maand van start en eindigen op 31 juli 2025.

De geselecteerde partnerschappen zijn:

  • Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen en I-mens vzw
  • VKW Limburg vzw en Ferm Kinderopvang vzw regio Limburg
  • Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en Ferm Kinderopvang vzw regio Tienen
  • Centrale der Werkgevers Zeebrugge, Association Port of Zeebrugge en de Blauwe Lelie
  • UnieKo, HDI-Wij helen, NSZ, DayCare-Solutions en Voka Kamer van Koophandel Limburg

Ministers Crevits en Brouns zijn tevreden dat de projecten nu finaal van start kunnen gaan en zijn benieuwd naar de verdere uitrol. “Het is belangrijk om te benadrukken dat we met de 5 proefprojecten in deze fase vooral willen ontdekken hoe kinderopvang succesvol via bedrijven kan aangeboden worden. De partnerschappen hebben dan ook de taak om gezamenlijk lessen te trekken over hun verschillende methodieken, zodat we dit in de toekomst verder kunnen uitrollen.”, aldus beide ministers.

 

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.